Motivujme učiteľov, aby naše deti zarábali viac.

Autor: Michal Radosa | 12.10.2018 o 11:48 | (upravené 12.10.2018 o 15:19) Karma článku: 1,13 | Prečítané:  334x

Základnou  jednotkou vzdelávania  nie je minister, ale učiteľ.  A  motivovať učiteľa vie  pomôcť nám všetkým.  My tomu pomáhame 100 eurami mesačne na učiteľa,  programom “  Naučiť lepšie, odmeniť viac“.

Štátne školstvo ako mnohé iné časti verejnej správy je typické  relatívne opatrným prístupom k inováciám. Súčasne,  východiskom pre ohodnotenie ľudí v ňom je z veľkej časti určujúca tabuľka plná nízkych čísel,  ktorá  odrádza mnohých  šikovných  ľudí,  aby sa učiteľmi stali alebo nimi ostali. Pri finančnej diéte v základnom školstve  nie je v možnostiach obcí ako zriaďovateľov, aby pridali všetkým učiteľom, ale ak im na kvalite vzdelávania záleží,  môžu finančne motivovať aspoň  niektorých. Mimochodom, tá naša stovka  mesačne na učiteľa zodpovedá čiastke, o ktorú roky zvádzajú, resp. zvádzali súboje odborári s vládou.   

Aktivitu  „Naučiť lepšie, odmeniť viac“ som  rozbehol  v Petržalke v roku  2015,  ešte pred tým ako sa začalo uvažovať o štrajku učiteľov. V súčasnosti vstupuje do štvrtého školského roka. Bola mojím prvým  zastupiteľstvu predkladaným  dokumentom  v pozícií zástupcu starostu, lebo mi na kvalite vzdelávania záleží.  Presadiť  ju bolo možné vďaka pochopeniu a súhlasu  poslancov v našom zastupiteľstve, starostu, kolegov vo vedení Petržalky, úradníkov  v školstve i riaditeľov škôl. V priebehu 4 ročníkov možnosť  zapojiť sa do motivačnej schémy využilo viac ako  40 učiteľov, to znamená viac ako 10% z celkového počtu učiteľov  vyučujúcich predmety na prvom a druhom stupni v našich školách úradníkov. V posledných 2 rokoch je počet podaných projektov vyšší ako ten, ktorý vieme podporiť. Apropo, keď sme to spúšťali ozvali sa hlasy, ktoré  tvrdili,  že školstvo bude vyriešené hneď po parlamentných voľbách 2016, školstvo prejde pod štát a program bude zbytočný. A furt takmer nič.  

Základná idea je obsiahnutá v názve programu - Naučiť lepšie, odmeniť viac.  Na základe verejnej výzvy  majú učitelia niekoľko mesiacov možnosť spracovať svoje aktivity, projekty  počas vyučovacích hodín, ktoré sú nad rámec bežného a rutinného postupu. Žiadne litánie, stačí  pár stránok formátu  A4, nie je potrebné písať originálnu dizertačnú prácu, na presvedčenie  hodnotiteľov je podstatné,  aby aktivita bola nad rámec bežného vyučovania,  týkala sa  konkrétnych predmetov  a trvala aspoň polrok, spravidla však prebieha počas celého školského roka. Za účelom inšpirovania  iných, podporení učitelia na konci školského roka  prezentujú,  ako ich projekt v praxi prebieha na otvorenej hodine alebo inak  pred učiteľmi ostatných našich základných škôl. O podporu sa dá uchádzať opakovane. Hodnotitelia sú popri zamestnancovi oddelenia školstva, poslancoch aj externí,  v minulých rokoch predovšetkým zo Slovenskej komory učiteľov, v tomto roku boli hodnotitelia poskytnutí Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, jeden rok sa zapojili  aj pedagógovia z cirkevnej  základnej školy Narnia. Všetkým ďakujem.   

Rozbeh bol ťažký. Učitelia, naučení na veľkú administratívnu náročnosť štátom organizovaných  procesov v školstve, mali pred zverejnenou výzvou na podávanie projektov neprimeraný rešpekt, viacerí neverili, že im budú odmeny reálne poskytované.  Veľký  gól však pre mňa bol, keď mi niektorí učitelia z jednej nemenovanej školy odkázali, že oni si tých 100 EUR mesačne radšej vyštrajkujú a nič nenapíšu. Nenechali sme sa odradiť. Mnohé  projekty sú mimoriadne zaujímavé,  inovatívne, často, najmä na prvom stupni spájajú viac predmetov, zapojené sú informačné technológie,  prítomné je použitie obľúbeného hesla „Škola hrou“.  Reálne sú zastúpené všetky predmety, ktoré sú súčasťou štátneho vzdelávacieho programu. Ani Dejepis ani chémia ani matematika, nemusia byť nudné. Telocvikárka môže zaujať aj tie najväčšia drevá. Aj čítať s porozumením v plnej triede sa dá naučiť.  Podporené projekty musia získať minimálny počet bodov, tu je možné povedať, že externí hodnotitelia majú často prísnejší meter, čo je veľmi prospešné. Dnes si už vyberáme a  vyčlenených 25.000 ročne začína byť malou sumou.

Podporený predmet je pre žiakov príťažlivejší aj užitočnejší. Od niekoľkých zapojených učiteľov viem, že aj vďaka programu ostali učiteľmi alebo ostali učiť v bratislavskej škole a neodišli do mesta s nižšími nákladmi na život odkiaľ pochádzajú. Zapojení učitelia motivujú ďalších, aby sa pridali. A aj o to tu išlo.

Určite sú aj iné možnosti ako spraviť  školstvo lepším.  Mne sa však zdá, že kvôli čakaniu na veľkú revolúciou vo vzdelávaní  sa príliš  nedejú ani  tie malé pokroky, na ktorých nie je problém dosiahnuť zhodu a dajú sa realizovať. A brány škôl každoročne opustia desaťtisíce  mladých ľudí, ktorí mohli byť pripravení do života  lepšie.        

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Zuzany Kepplovej

Orbán nahneval „obyčajného Maďara“. Konečne

Pred parlamentom zase stoja zátarasy.

DOMOV

Rusko sa rozhodol vypovedať, od rána ho vypočúva NAKA

Ruska od rána vypočúvajú vyšetrovatelia NAKA.


Už ste čítali?