Otázky z lanovky.

Autor: Michal Radosa | 16.3.2017 o 18:12 | (upravené 16.3.2017 o 18:49) Karma článku: 8,86 | Prečítané:  3476x

Lanovka ponad Dunaj. Pre  niekoho neuveriteľné sci-fi, pre iného paráda na úrovni 21.stročia,  pre tretieho možno vylepšená obchodná príležitosť. V porovnaní s cestovaním do Viedne v kapsuli znie reálnejšie.

            Tak či onak,  tomuto nápadu sa podarilo rozčeriť  stabilnú hladinu bratislavského dopravného plánovania  aj rozčertiť viacerých komunálnych politikov. Niektorým sa páčia už prvé obrázky. Iným sa zdá, že projekt sa bije s uvažovanou električkovou traťou alebo rýchlodráhou. Myslím si, že na búchanie šampanského aj lámanie palice je priskoro.

             Potrebných je viac informácií a zodpovedanie mnohých otázok. Faktom je, že s lanovkou  sa doteraz nerátalo. Iniciatíva je však aktuálna  a je rozumné sa ňou vecne zaoberať. Predstava je to celkom zaujímavá, aj keď výhľad z kabínky  do údolia nemám rád.  

              To, že s návrhom prišiel súkromný investor a nie mesto,  je bohužiaľ úplne príznačné pre túto dobu. Investori často kreslia a stavajú verejné promenády, chodníky  aj  projektujú využite pozemkov patriacich mestu. Je to často na škodu a mnohí ľudia majú pocit, že rozvoj verejných  priestorov mesta  nie je v rukách jeho inštitúcií. A navrhnutie technického dopravného riešenia  dlhého niekoľko kilometrov je ešte silnejšia káva. Viete si predstaviť, žeby ste dali susedovi  naprojektovať vašu záhradu  alebo vybrať  dvere do bytu alebo navrhnúť o vaše nové auto a vy by ste jeho návrhy len pripomienkovali?  Nie som si úplne istý, či tieto výhrady dokáže úplne potlačiť to, že ten „sused“, ktorý kúpu navrhuje ju aj zafinancuje. Prekvapiť dotknuté samosprávy s takouto  dopravnou stavbou len niekoľko mesiacov pred uvažovaným začiatkom výstavby je veľmo divné.   

           Ako jedna z prvých sa mi tlačí na klávesnicu otázka: Čo za to?  Bude chcieť HB Reavis intenzívnejšie stavať na Nivách, pri Dunaji alebo medzi mostami v Petržalke? Nebude potom celá lanovkou zvýšená dopravná kapacita použitá na to, aby sa  tam viac  stavať  dalo?  Lebo ak  áno, verejný význam investície spočíva skôr v osobitosti  technického riešenia zatiaľ nepoužitého v našich končinách, ako v prínose pre zvýšenie dopravnej priepustnosti voči súčasnému stavu alebo tomu stavu, ktorý umožňuje územný plán.  Alebo ide naozaj len o preteky s konkurenciou a doplnenie  existujúceho projektu nového centra na Nivách ?

            Odhliadnuc od špekulovania na tému, kde  a ako lanovka  pomôže investorovi, mali by sme sa však najmä zamyslieť nad tým, ako a v čom projekt pomôže  alebo nepomôže Bratislave, ako ju zmení a či takúto zmenu chceme. 

             V zatiaľ zverejnenej trase  sa nebavíme  o žiadnej  náhrade nosného dopravného systému, skôr o   dopravnej dostupnosti  časti širšieho centra mesta, autobusovej stanice, dopravnom spojení  2 projektov jednej spoločnosti a novej alternatíve spojenia budúcej zóny v Petržalke (medzi Starým  mostom a mostom Apollo) s Nivami a samozrejme o príťažlivej atrakcii. Je nevyhnutné určiť, aký dopad môže projekt mať na súčasnú verejnú dopravu, rentabilitu  budovania nových trás aj intenzitu prevádzky spojov.

          Do akej miery sa dá zladiť táto súkromná investícia s projektom bratislavskej integrovanej dopravy sa dúfam dozvieme čoskoro. Prevádzka a financovanie potrieb  mestskej hromadnej dopravy predstavuje významnú časť mestského rozpočtu. Preto je potrebné mať jasnú predstavu o prevádzke lanovky  a úhrade nákladov  s ňou spojených.

          Je jasné, že lanovka, v prípade  ak by sa realizovala, ovplyvní panorámu i verejný priestor perspektívnej  časti nášho mesta, a to na oboch stranách Dunaja. Či pozitívne, bude záležať od navrhnutého riešenia, ktoré dnes nepoznáme. Je treba povedať, že stavbám  Panorama City pri Eurovey a Sky Parku  na Čulenovej  bude  maximálne po pás.             

        

             Pustiť  takúto rozsiahlu významnú stavbu k realizácii  bez solídnej odbornej  i verejnej diskusie je  nepredstaviteľné. Dúfam, že diskusiu nenahradí  anketa o názve diela a farbe kabínky, i keď Chuck Norris by sa asi potešil. 

          Lanovka môže byť príťažlivou predstavou, ale debaty o jej akceptovateľnosti, podobe a užitočnosti len začínajú. Nič nie je isté ... 

          Tento blog  vyjadruje osobný názor autora a nie je oficiálnym stanoviskom Mestskej časti  Bratislava-Petržalka.

 

 

 

.   perex photo

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.


Už ste čítali?