reklama

Otázky z lanovky.

Lanovka ponad Dunaj. Pre  niekoho neuveriteľné sci-fi, pre iného paráda na úrovni 21.stročia, pre tretieho možno vylepšená obchodná príležitosť. V porovnaní s cestovaním do Viedne v kapsuli znie reálnejšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

 Tak či onak, tomuto nápadu sa podarilo rozčeriť stabilnú hladinu bratislavského dopravného plánovania aj rozčertiť viacerých komunálnych politikov. Niektorým sa páčia už prvé obrázky. Iným sa zdá, že projekt sa bije s uvažovanou električkovou traťou alebo rýchlodráhou. Myslím si, že na búchanie šampanského aj lámanie palice je priskoro.

 Potrebných je viac informácií a zodpovedanie mnohých otázok. Faktom je, že s lanovkou sa doteraz nerátalo. Iniciatíva je však aktuálna a je rozumné sa ňou vecne zaoberať. Predstava je to celkom zaujímavá, aj keď výhľad z kabínky do údolia nemám rád. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 To, že s návrhom prišiel súkromný investor a nie mesto, je bohužiaľ úplne príznačné pre túto dobu. Investori často kreslia a stavajú verejné promenády, chodníky aj projektujú využite pozemkov patriacich mestu. Je to často na škodu a mnohí ľudia majú pocit, že rozvoj verejných priestorov mesta nie je v rukách jeho inštitúcií. A navrhnutie technického dopravného riešenia dlhého niekoľko kilometrov je ešte silnejšia káva. Viete si predstaviť, žeby ste dali susedovi naprojektovať vašu záhradu alebo vybrať dvere do bytu alebo navrhnúť o vaše nové auto a vy by ste jeho návrhy len pripomienkovali? Nie som si úplne istý, či tieto výhrady dokáže úplne potlačiť to, že ten „sused“, ktorý kúpu navrhuje ju aj zafinancuje. Prekvapiť dotknuté samosprávy s takouto dopravnou stavbou len niekoľko mesiacov pred uvažovaným začiatkom výstavby je veľmo divné. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Ako jedna z prvých sa mi tlačí na klávesnicu otázka: Čo za to? Bude chcieť HB Reavis intenzívnejšie stavať na Nivách, pri Dunaji alebo medzi mostami v Petržalke? Nebude potom celá lanovkou zvýšená dopravná kapacita použitá na to, aby sa tam viac stavať dalo? Lebo ak áno, verejný význam investície spočíva skôr v osobitosti technického riešenia zatiaľ nepoužitého v našich končinách, ako v prínose pre zvýšenie dopravnej priepustnosti voči súčasnému stavu alebo tomu stavu, ktorý umožňuje územný plán. Alebo ide naozaj len o preteky s konkurenciou a doplnenie existujúceho projektu nového centra na Nivách ?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Odhliadnuc od špekulovania na tému, kde a ako lanovka pomôže investorovi, mali by sme sa však najmä zamyslieť nad tým, ako a v čom projekt pomôže alebo nepomôže Bratislave, ako ju zmení a či takúto zmenu chceme. 

 V zatiaľ zverejnenej trase sa nebavíme o žiadnej náhrade nosného dopravného systému, skôr o dopravnej dostupnosti časti širšieho centra mesta, autobusovej stanice, dopravnom spojení 2 projektov jednej spoločnosti a novej alternatíve spojenia budúcej zóny v Petržalke (medzi Starým mostom a mostom Apollo) s Nivami a samozrejme o príťažlivej atrakcii. Je nevyhnutné určiť, aký dopad môže projekt mať na súčasnú verejnú dopravu, rentabilitu budovania nových trás aj intenzitu prevádzky spojov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Do akej miery sa dá zladiť táto súkromná investícia s projektom bratislavskej integrovanej dopravy sa dúfam dozvieme čoskoro. Prevádzka a financovanie potrieb mestskej hromadnej dopravy predstavuje významnú časť mestského rozpočtu. Preto je potrebné mať jasnú predstavu o prevádzke lanovky a úhrade nákladov s ňou spojených.

 Je jasné, že lanovka, v prípade ak by sa realizovala, ovplyvní panorámu i verejný priestor perspektívnej časti nášho mesta, a to na oboch stranách Dunaja. Či pozitívne, bude záležať od navrhnutého riešenia, ktoré dnes nepoznáme. Je treba povedať, že stavbám Panorama City pri Eurovey a Sky Parku na Čulenovej bude maximálne po pás. 

 Pustiť takúto rozsiahlu významnú stavbu k realizácii bez solídnej odbornej i verejnej diskusie je nepredstaviteľné. Dúfam, že diskusiu nenahradí anketa o názve diela a farbe kabínky, i keď Chuck Norris by sa asi potešil. 

 Lanovka môže byť príťažlivou predstavou, ale debaty o jej akceptovateľnosti, podobe a užitočnosti len začínajú. Nič nie je isté ... 

 Tento blog vyjadruje osobný názor autora a nie je oficiálnym stanoviskom Mestskej časti Bratislava-Petržalka.

Michal Radosa

Michal Radosa

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Otec rodiny, právnik i ekonóm. Aktívny bratislavčan a ešte pár dní petržalský komunálny politik. Nemám rád čiernobiele videnie, rád postupujem konštruktívne a s rozvahou. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu